Wanneer je als ondernemer wilt beginnen met e-mailmarketing en op zoek bent naar geschikte e-mailmarketing software is de kans groot dat onder andere ActiveCampaign en MailBlue voorbij komen. Maar wat is nu het verschil tussen ActiveCampaign en MailBlue? Dit is een veelgestelde vraag door ondernemers die starten met e-mailmarketing.
In dit artikel vertel ik je alles over ActiveCampaign en wat nu de verschillen zijn met MailBlue!
Inhoudsopgave
Wat is ActiveCampaign?
ActiveCampaign is e-mailmarketing en marketing automation software. Met deze software verstuur je niet alleen automatische mailreeksen maar kun je ook je nieuwsbrieven en marketingprocessen personaliseren, segmenteren en automatiseren. Ideaal dus om nieuwe leads mee te genereren en kwalificeren!
Maar hoe zit dat dan met spam? Door e-mailmarketing software als ActiveCampaign in te zetten voorkom je juist dat jouw mailings als spam worden ervaren. Je verstuurt namelijk relevante e-mails waar een gebruiker op zit te wachten op basis van het gedrag van de gebruiker zelf. Je stuurt de juiste mailing, met hierin de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste persoon.
En dát is krachtige e-mailmarketing.
Voor wie is ActiveCampaign?
ActiveCampaign is voor Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C), eenmanszaken en kleine, middelgrote en grote bedrijven. Voor elke business heeft ActiveCampaign wel een geschikt abonnement. Hier kom ik later in dit blog op terug.
Wat zijn de mogelijkheden van ActiveCampaign?
ActiveCampaign is slimme software waarmee je op verschillende manieren klanten kunt aantrekken en vasthouden. Wanneer je in het dashboard zit zie je campagnestatistieken en snelkoppelingen naar zelfgekozen functies. Dit kun je ook aanpassen naar jouw eigen wens. Ik zet er even een aantal voor je op een rij:
Nieuwsbrieven versturen
Met de drag & drop editor van ActiveCampaign kun je gemakkelijk professionele nieuwsbrieven maken. Zo kun je gemakkelijk campagnes opzetten, links maken naar een landingspagina of een enquête in een nieuwsbrief plaatsen.

Marketing automation
De software ActiveCampaign is erop gericht om ondernemers veel werk en tijd te besparen. De automation builder zorgt ervoor dat klanten per groep regelmatig gepersonaliseerde mails ontvangen op basis van hun interesses en klikgedrag.

Labelen van contacten
Met ActiveCampaign kun je contacten labelen of ‘tags’ geven. Zo kun je bijvoorbeeld de tag ‘klant’ geven aan een inschrijver die iets bij je heeft gekocht. De contacten op je e-maillijst kunnen meerdere tags tegelijkertijd hebben. Dit geeft je de mogelijkheid om op een hele uitgebreide manier te segmenteren.

Funnels testen
Ontdek of ontvangers van jouw e-mail de mail hebben geopend of op een link in de nieuwsbrief hebben geklikt. Ook kun je zien welke pagina’s bezoekers op jouw website bekijken. Aan de hand van deze informatie kun je als ondernemer gericht actie ondernemen om jouw uiteindelijke doel te bereiken.
A/B testen
In ActiveCampaign kun je A/B testen, waarmee je eenvoudig al je contacten in twee groepen kunt verdelen en de verschillende groepen een andere e-mail kunt sturen. Op deze manier ontdek je welke mail het beste werkt door de resultaten te vergelijken.
CRM
Abonnees van de pakketten Plus, Professional of Enterprise kunnen automatisch gebruik maken van CRM (Customer Relationship Management). Dit zorgt ervoor dat het hele verkoopproces automatisch verloopt. Je ziet in één oogopslag hoe het gaat met het proces.
Samenwerking met maar liefst +850 apps!
Dit maakt het heel eenvoudig om een marketingcampagne op te zetten en deze bijvoorbeeld te delen op social media kanalen. Hierdoor kun je ook klanten bereiken die geen nieuwsbrief ontvangen. Op deze manier kunnen ook nieuwe klanten kennismaken met jouw bedrijf.
Wat zijn de voordelen van ActiveCampaign?
Ik zet de belangrijkste voordelen van ActiveCampaign voor je op een rijtje:
- Prijs
ActiveCampaign biedt een goede prijs ten opzichte van andere e-mailmarketing bedrijven.
- Veel Nederlandse specialisten
Ondanks dat ActiveCampaign oorspronkelijk Engelstalig is, kun je met vragen ook terecht bij een van de Nederlandstalige helpdeskmedewerkers.
- Gebruik van tags
ActiveCampaign maakt gebruik van labels/tags om personen met dezelfde interesses bij elkaar te zetten. Hierdoor is het niet nodig om verschillende groepen aan te maken.
- Gratis proefversie
Je kunt 14 dagen gratis kennismaken met ActiveCampaign door je in te schrijven voor de proefversie.
- Honderden integratiemogelijkheden
ActiveCampaign werkt samen met ruim +850 apps, waardoor je jouw campagnes en andere acties eigenlijk oneindig kunt integreren.
Wat zijn de nadelen van ActiveCampaign?
Ik zet de mogelijke nadelen van ActiveCampaign voor je op een rijtje:
- Korte proefperiode
De proefversie duurt maar 14 dagen. Dit is de helft van wat ze bij andere e-mailmarketing softwareprogramma’s bieden. ActiveCampaign biedt alleen zoveel mogelijkheden, dat dit het vooral voor beginners lastig maakt om de software goed te begrijpen in zo’n korte tijd.
- Basic inschrijfformulieren
ActiveCampaign gebruikt voor inschrijfformulieren dezelfde templates als bij campagnes. Hierdoor zijn de mogelijkheden om een uniek formulier te maken, beperkt.
- Lite abonnement is zeer beperkt
Het goedkoopste abonnement, de Lite versie, mist veel features die de andere abonnementen wel bieden.
Wat is het verschil tussen ActiveCampaign en MailBlue?
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: Er is weinig verschil. Het is precies dezelfde e-mailmarketing software. ActiveCampaign is e-mailmarketingsoftware die gewoon in Nederland te koop is onder de naam ActiveCampaign. MailBlue daarentegen is een Nederlandse onderneming die ActiveCampaign verkoopt onder de naam MailBlue. Vaak vragen mensen zich af of ze niet beter kunnen overstappen naar MailBlue omdat het Nederlandstalig is. Dit is niet per se nodig omdat ActiveCampaign ook in het Nederlands in te stellen is. Toch zijn er een aantal kleine verschillen die het aantrekkelijk kunnen maken om voor MailBlue te kiezen.

Waarom ActiveCampaign via MailBlue gebruiken?

Premium Nederlandstalige support zonder tijdsverschil met Amerika

Volledig Nederlandstalige software

Uitgebreide Nederlandstalige helpomgeving

Toegang tot de MailBlue Academy en trainingen!

Betalen via iDeal, Bancontact, creditcard, automatische incasso of op factuur (in plaats van enkel creditcard)

Nr. 1 Certified Partner van ActiveCampaign wereldwijd, met de meeste tevreden klanten

Een groeiende Facebook Community met actieve MailBlue gebruikers (3.200+ leden)

Meer dan 5.500 gebruikers gingen je al voor

Maak gebruik van de MailBlue Overstapservice
Wat zijn de prijzen van MailBlue?
MailBlue biedt 3 abonnementen, namelijk: Lite, Plus en Professional. De pakketprijs wordt berekend op basis van het aantal contacten op je mailinglijst. Je kunt ervoor kiezen om zowel maandelijks als jaarlijks te betalen. De prijzen willen nog wel eens wijzigen, klik daarom hier om de actuele prijzen te bekijken.
Het enige wat je hier vervolgens hoeft te doen is de door jou gewenste vinkjes weghalen en/of toevoegen. Zodra je klaar bent, scroll je naar beneden en klik je op de knop Wijzigingen opslaan.
Wil jij MailBlue 14 dagen gratis proberen?
Denk jij er daarnaast over na om een online programma te creëren en kun jij vervolgens wel wat hulp gebruiken bij het technisch opzetten van je online academie? Denk hierbij aan het maken van de juiste koppelingen met een betaalsysteem zoals Mollie, de facturatie goed instellen, de content dripping inrichten en/of koppelingen met je autoresponder maken. Laat mij de techniek dan voor je uit handen nemen. Vul hier de vragenlijst in, dan bekijken we samen de mogelijkheden. Ik help mijn klanten dagelijks met het technisch goed instellen van hun online academie, zodat zij zich kunnen blijven focussen op de inhoud van hun online programma, de marketing en verkoop.