Zapier, wat houdt deze handige tool in? En wat kun jij er als ondernemer allemaal mee? Je gebruikt in het dagelijks leven waarschijnlijk diverse tools en systemen. Denk aan Gmail, WordPress, een autoresponder of een programma voor jouw webinars. Deze systemen aan elkaar koppelen kan echt een uitkomst zijn. Zo kan een deelnemer van jouw webinar bijvoorbeeld automatisch worden doorgeleid naar je autoresponder. Zapier biedt deze ideale mogelijkheid. In deze blog vertel ik je hoe Zapier werkt en welke voordelen deze tool jou als ondernemer kan opleveren.
Inhoudsopgave
Verschillende systemen koppelen met zaps
Zapier maakt het mogelijk om diverse systemen met elkaar te koppelen wat je uiteindelijk veel tijd bespaart, doordat veel dingen geautomatiseerd kunnen worden. Er zijn meer dan 2.000 apps die samenwerken met Zapier. De tool werkt door middel van ‘zaps’. Een zap betreft een template die telkens weer automatisch wordt uitgevoerd. Deze hoef je slechts een keer in te stellen. In een zap vind je “triggers” en “actions”. Een trigger is een specifieke gebeurtenis om de zap in gang te zetten. Voorbeeld: iemand schrijft zich in voor jouw webinar. Een action is wat de zap zal uitvoeren als reactie op deze trigger. Voorbeeld: de persoon die zich heeft ingeschreven voor jouw webinar wordt direct toegevoegd aan jouw mailinglijst.
Wat zijn de voordelen van Zapier?
Zapier heeft jou vele voordelen te bieden. Bied je online trainingen aan? Dan kun je nieuwe inschrijvingen automatisch op jouw mailinglijst laten zetten. Upload je een video op YouTube? Dan kun je deze video automatisch op Facebook laten plaatsen. Wil je dat een nieuwe post via WordPress automatisch op Twitter verschijnt? Ook dit is mogelijk. Met Zapier kun je uren en misschien zelfs dagen aan werk per week besparen!
De voordelen:

Je kunt enorm vel tijd besparen: als je nu veel handelingen handmatig doet, kan het inzetten van Zapier echt tijdbesparend zijn. Stel dat je nu telkens inschrijvers voor jouw webinar moet exporteren van jouw webinarprogramma naar je autoresponder, dan ben je hier iedere keer weer tijd aan kwijt. Met Zapier gebeurt dit allemaal automatisch, mits je dit van tevoren instelt.

De tool geeft rust: de zapps die je in Zapier aanmaakt lopen continu door. Je hoeft dus niks te checken en ziet ook niks over het hoofd. Minder chaos in je hoofd!

Je houdt tijd over voor wat écht belangrijk is: doordat je niet meer bezig bent met al deze kleine processen, kun je je focussen op wat echt belangrijk is voor jouw onderneming. Wil je een nieuwe training of cursus ontwikkelen? Goed contact met je klanten onderhouden? Zapier geeft je deze mogelijkheid.
Hoe werkt Zapier?
Nu ben je vast benieuwd hoe Zapier werkt. Ik heb een handig stappenplan voor je samengesteld (en bekijk bovenstaande video), zodat je hier direct mee aan de slag kunt:
1. Registreer je allereerst via: www.zapier.com

2. Klik vervolgens op → Make a Zap (het oranje blokje rechts bovenin).

3. Selecteer een trigger, zoals bijvoorbeeld ‘ActiveCampaign’. Verbind vervolgens jouw account aan deze trigger.

4. Wat je nu gaat doen is selecteren wat je uit de trigger wilt halen. Zo kun je bijv. contacten vanuit ActiveCampaign rechtstreeks in een Google Spreadsheet laten komen.
5. Door te klikken op ‘fresh & continue’ kun je de trigger testen. Gelukt? Dan zie je een groen balkje met ‘test succesfull’!
Daarom raad ik jou Zapier aan
Zapier kan ik je zeker aanbevelen! Het feit dat je al jouw tools en systemen met elkaar kunt koppelen, zorgt ervoor dat je uren tot wel dagen per week aan tijd kunt besparen. Het zorgt daarnaast voor meer rust en je weet zeker dat je niks vergeet. Ik ben echt fan van deze tool!
