ActiveCampaign: minder vaak in de spam met deze mailfunnel

Het is één van de dingen die je absoluut wilt voorkomen als ondernemer: jouw mails die in de spam belanden. Er zijn verschillende manieren om minder in de spam terecht te komen. Deze mailfunnel van ActiveCampaign is één van deze manieren.

Een schone mailinglijst zorgt voor een lagere spamscore

Wanneer je net start met e-mailmarketing via ActiveCampaign, dan zijn de open ratio’s (aantal mensen dat jouw mails opent) vrij hoog. Hoe meer mensen er op jouw mailinglijst komen te staan, hoe lager die open ratio over het algemeen wordt. Vooral wanneer je adverteert komt het regelmatig voor dat mensen zich inschrijven en vervolgens nooit meer een mail openen.

Dit heeft 2 nadelen:

  1. Het abonnement bij ActiveCampaign gaat omhoog wanneer je een bepaald aantal contactpersonen op jouw lijst hebt staan. Contactpersonen die niets openen, maar er toch op blijven staan, kosten jou dus geld.
  2. Je krijgt een lagere score van ESP’s (E-mail Service Providers) waardoor jouw mails sneller in de spam terecht komen.

Extra betalen voor mensen die geen mails openen en niet kopen is al vervelend, maar mails die in de spam belanden bij potentiële klanten zijn nog vervelender.

Engagement funnel in ActiveCampaign

Jij hebt geen tijd en zin om bij alle contacten te onderzoeken of zij onlangs nog e-mails hebben geopend of niet. Dit is vooral bij een grotere mailinglijst een dagtaak waar niemand op zit te wachten.

In ActiveCampaign kun je dit proces automatisch laten verlopen met een engagementfunnel. In deze funnel wordt automatisch bijgehouden welke contacten:

  •  Mails openen
  • Op links klikken
  • Zich inschrijven via formulieren
  • De website bezoeken

Hoe werkt een engagement funnel in ActiveCampaign?

De engagement funnel is in theorie een simpele recht-toe-recht-aan funnel. Deze funnel bestaat uit 2 delen waarbij er in deel 1 continu een tag wordt meegegeven. Je kunt hier zelf periodes voor kiezen, maar in de standaard engagement funnel van ActiveCampaign wordt het volgende aangehouden:

  • In de afgelopen 0-7 dagen activiteit geweest: Engaged, Recent Activity
  • 7 – 28 dagen geleden sinds activiteit: Engaged (Recent Activity wordt verwijderd)
  • 28 – 58 dagen sinds activiteit: Disengaged (Engaged wordt verwijderd)
  • 58+ dagen sinds activiteit: Inactive (Disengaged wordt verwijderd)

Bepaal voor jezelf wat de juiste periodes zijn. Stuur jij bijvoorbeeld maar 1 keer per maand een e-mail, dan is het handiger om de periodes net iets anders in te stellen.

Wat te doen met inactieve contactpersonen? 

Er zijn een paar dingen die je kan doen wanneer iemand inactief is:

1. Iemand opnieuw activeren. 
Stel iemand krijgt de tag ‘disengaged’ of ‘inactive’ dan kun je automatisch een andere funnel laten starten om iemand weer opnieuw te activeren. Je kunt 1 e-mail sturen, maar ook een reeks e-mails die wat sneller op elkaar volgen. Probeer er een originele draai aan te geven en te kiezen voor verschillende soorten onderwerpregels om iemand te triggeren om de mail te openen.

2. Iemand automatisch uitschrijven
Wil je geen mails meer sturen, maar iemand direct uitschrijven? Dat is automatisch in te stellen in de engagement funnel. Dit is in mijn ogen wel een gemiste kans om iemand nog een tweede kans te geven om te activeren.

3. In contact komen via andere kanalen 
Een derde optie is om iemand niet uit te schrijven en niet direct een aantal mails te sturen, maar in contact te komen via andere kanalen. Maak een connectieverzoek op LinkedIn of stuur eens een berichtje op Instagram. Maak het persoonlijk. Grote kans dat je iemand daarmee wel weer weet te activeren, mits diegene in jouw doelgroep past.

Lukt het niet om iemand opnieuw te activeren en krijg je ook geen (goed) contact via andere kanalen? Schrijf iemand zelf uit. Zo voorkom je dat er nog mails worden verstuurd en dat je blijft betalen voor deze persoon.

Engagement funnel instellen en meer… 

Buiten deze engagement funnel om, zie ik vaak heel veel kansen op technisch vlak bij ondernemers. Zo wisten we voor één klant €300 per maand te besparen door de techniek aan de achterkant van haar bedrijf anders in te richten. 

Ben jij er klaar voor om aan de achterkant technisch alles net zo strak neer te zetten als jouw uitstraling aan de voorkant? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in om meer te weten te komen over de mogelijkheden. 

Kim075 (1)

Een technisch strateeg die meedenkt en doorpakt

Met meer dan 9 jaar ervaring denk ik mee op hoog niveau over de techniek die nodig is om jouw plannen werkelijkheid te maken en processen te verbeteren. 

Ik overzie het geheel, breng structuur aan en vertaal jouw ideeën en marketingstrategie naar funnels en de juiste inrichting van systemen. Efficiënt, logisch en toekomstbestendig. 

Voor jou ontstaat er weer ruimte om te creëren, groeien en leiden. Zonder dat je het gevoel hebt dat je constant instructies moet geven, brandjes moet blussen of moet controleren of iets wel echt goed geregeld is.  De achterkant van jouw bedrijf levert vanaf nu geen gedoe, maar juist groei op.

Zo kunnen we samenwerken

Structurele samenwerking

Ik denk pro-actief mee over de techniek, optimaliseer wat er al staat en richt in wat nodig is. Jij hoeft niets meer uit te zoeken of aan te sturen en kunt focussen op klanten. 

Strippenkaart

Liever flexibel samenwerken of heb je een concrete, eenmalige opdracht? Jij geeft aan wat je nodig hebt en ik zorg ervoor dat het geregeld wordt.