6 interessante functionaliteiten voor jouw leeromgeving

Wanneer je een leeromgeving wilt (laten) bouwen of er al één hebt, dan wil je dat jouw klanten hier het maximale uit halen. Jij wilt dat ze resultaten behalen en de online training(en) ook echt helemaal doorlopen. Deze 7 interessante functionaliteiten voor jouw leeromgeving zorgen ervoor dat jouw klanten super tevreden zijn.

 

Een responsive design

Dit wordt door veel mensen wellicht niet gezien als een functionaliteit, maar het is het wel. Je wilt dat jouw klanten de online leeromgeving vanaf elk apparaat goed kunnen volgen. Daarom moet het design responsive zijn zodat het altijd werkt op iemands laptop, tablet of telefoon. Er zijn leeromgevingen zoals bijvoorbeeld Huddle, waarbij jouw leeromgeving ook in een app komt te staan. Dat maakt het extra handig voor klanten die de online training vanaf hun telefoon willen volgen.

Drip content in een leeromgeving

Drip content betekent dat content in jouw leeromgeving op een bepaalde manier wordt vrijgegeven. Dat kan op basis van tijd – bijvoorbeeld elke week of elke maand nieuwe content – of op basis van voltooiing, waarbij klanten eerst de vorige les moeten afronden voordat ze door mogen naar de volgende. Het voordeel van drip content is dat klanten niet overweldigd worden door de hoeveelheid informatie en dat ze de juiste volgorde aanhouden. Als je drip content op basis van tijd toevoegt, is het handig om klanten automatisch op de hoogte te stellen wanneer er nieuwe content beschikbaar is.

Interactief leren voor beter resultaat

Wil je dat jouw klanten het maximale uit jouw leeromgeving halen, dan helpt het om vormen van interactief leren toe te voegen. Denk aan een kennistoets na elke module om te checken of alles begrepen is. Ook kun je klanten opdrachten laten maken en automatisch laten insturen voor feedback. Interactief leren zorgt voor meer betrokkenheid en motivatie, wat de kans vergroot dat klanten de training volledig afronden.

Samen leren in plaats van individueel

Een leeromgeving wordt waardevoller wanneer klanten niet alles alleen hoeven te doen. Denk aan live Q&A’s met jou of andere experts. Deze sessies kun je ook opnemen en beschikbaar maken in de leeromgeving, zodat andere deelnemers ze later kunnen terugkijken. Ook kun je een community toevoegen waarin klanten vragen kunnen stellen, successen delen en elkaar motiveren. Dit vergroot de betrokkenheid en zorgt ervoor dat deelnemers zich onderdeel voelen van een groep.

Gamification voor meer betrokkenheid

Leren hoeft niet saai te zijn. Door spelelementen toe te voegen – zoals punten voor voortgang, badges, mijlpalen, challenges of een ranglijst – blijft leren leuk en uitdagend. Je kunt zelfs extra’s aanbieden zoals bonuscontent, een 1-op-1 sessie of een cadeau voor mensen die een bepaald aantal punten behalen. Dit alles verhoogt de motivatie én betrokkenheid.

Een certificaat dat ertoe doet

Klanten zijn nog gemotiveerder om een online training te voltooien als ze aan het einde een certificaat ontvangen. Dit is een beloning voor hun inzet en kan gedeeld worden op social media of op hun eigen website. Het voelt als een officiële afronding van hun leertraject.

Welk systeem voor een online leeromgeving past het beste bij jou?

Voordat ik start met het bouwen van een online training voor jou, ga ik met je in gesprek over jouw wensen en het doel van de online training. Op basis daarvan adviseer ik een systeem.

Er zijn namelijk ontzettend veel verschillende systemen en elk systeem heeft weer z’n eigen voordelen en nadelen. Dit is dus nooit een standaard advies, maar altijd op maat voor jou.

Hulp nodig bij het bouwen van jouw online training?

Zoek je iemand die niet alleen uitvoert, maar ook echt meedenkt over de techniek achter jouw online training, dan ben je bij mij aan het juiste adres. Niet alleen denk ik mee over het systeem dat het beste bij jou past, maar ik geef ook aan of er eventueel nog andere systemen of tools nodig zijn en welke het beste bij jouo passen.

Nadat jij hebt aangeleverd wat er nodig is voor de online training, ga ik aan de slag met het bouwen van de online training en het koppelen van alle systemen.

Voor een online training moet er vaak meer ingericht worden dan alleen het systeem waar de online training zelf in staat. Denk ook aan de koppelingen met andere systemen, een e-mailfunnel in ActiveCampaign, betaalpagina’s in Plug&Pay, etc.

Plan hier een kennismaking in.

Op basis van ons kennismakingsgesprek maak ik een inschatting van het aantal uren en krijg je een voorstel zonder verrassingen achteraf. Bij mij weet je altijd waar je aan toe bent.

Kim075 (1)

Een technisch strateeg die meedenkt en doorpakt

Met meer dan 9 jaar ervaring denk ik mee op hoog niveau over de techniek die nodig is om jouw plannen werkelijkheid te maken en processen te verbeteren. 

Ik overzie het geheel, breng structuur aan en vertaal jouw ideeën en marketingstrategie naar funnels en de juiste inrichting van systemen. Efficiënt, logisch en toekomstbestendig. 

Voor jou ontstaat er weer ruimte om te creëren, groeien en leiden. Zonder dat je het gevoel hebt dat je constant instructies moet geven, brandjes moet blussen of moet controleren of iets wel echt goed geregeld is.  De achterkant van jouw bedrijf levert vanaf nu geen gedoe, maar juist groei op.

Zo kunnen we samenwerken

Structurele samenwerking

Ik denk pro-actief mee over de techniek, optimaliseer wat er al staat en richt in wat nodig is. Jij hoeft niets meer uit te zoeken of aan te sturen en kunt focussen op klanten. 

Strippenkaart

Liever flexibel samenwerken of heb je een concrete, eenmalige opdracht? Jij geeft aan wat je nodig hebt en ik zorg ervoor dat het geregeld wordt.