Wanneer je gebruikmaakt van e-mailmarketing, dan wil je er het maximale aan resultaat uit halen. Als Technisch Strateeg help ik ondernemers met hun e-mailmarketing en wanneer ik net begin, zie ik vaak een paar gemiste kansen. Daarover vertel ik je in dit artikel meer. Ook deel ik waarom juist tags en segmenten in ActiveCampaign zo waardevol zijn. Ze helpen jouw e-mailmarketingstrategie echt naar een hoger niveau te tillen.
#1 fout in ActiveCampaign
De #1 fout in ActiveCampaign die ik bij bijna elke ondernemer zie terugkomen, is het aanmaken van heel veel lijsten. Voor elke weggever wordt er een aparte lijst gemaakt, voor elk product of dienst, soms zelfs voor elk nieuw groepstraject.
Daardoor wordt ActiveCampaign ontzettend onoverzichtelijk en gaat er veel sneller iets fout wanneer iemand zich uitschrijft. Wanneer je dit niet goed inricht, blijven ze e-mails krijgen wanneer ze zich uitgeschreven hebben, maar wel nog op andere lijsten staan. Hier is een oplossing voor, maar nog steeds is het erg foutgevoelilg.
Het beste is om met zo min mogelijk lijsten te werken. Elke situatie is uniek, maar denk bijvoorbeeld aan de volgende 2 lijsten:
– Leads
– Klanten
Tijdens de start van een samenwerking kijk ik altijd of dit slimmer ingericht kan worden en deel ik mijn advies. Vervolgens zorg ik ervoor dat het advies ook wordt geïmplementeerd en getest.
Wat zijn tags en segmenten?
Tags
In ActiveCampaign kun je zelf tags aanmaken. In plaats van allerlei verschillende lijsten. Denk aan een tag voor jouw weggevers, producten, diensten, etc. Nu vraag je jezelf misschien af: ‘wordt het dan niet net zo onoverzichtelijk als met meerdere lijsten?’ Wanneer je het goed inricht niet. Maak niet onnodig veel tags aan, maar:
– Bepaal welke tags er écht nodig zijn
– Wat de opbouw van elke tag wordt zodat je nooit hoeft te zoeken naar de naam van een tag
Hier kijk ik tijdens een samenwerking ook naar en ik zorg ervoor dat tags worden verwijderd die niet meer van belang zijn, dat er eventueel nieuwe tags worden aangemaakt en op de juiste manier worden gekoppeld aan de huidige en toekomstige contactpersonen.
Segmenten
In ActiveCampaign maak je segmenten aan op basis van deze tags. Een segment wil zeggen dat je naar een deel van mensen op de lijst een e-mail stuurt. Stel dat jij een lancering hebt voor product X, dan maak je een segment aan van mensen die product X nog niet hebben gekocht.
Segmenten kunnen voor nog meer interessante doeleinden ingezet worden. Bij een klant van mij is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten of mensen wel of geen Moneybird gebruiken. Dit moeten ze voordat ze op de mailinglijst komen aangeven en op basis daarvan ontstaat het segment van Moneybird gebruikers en geen Moneybird gebruikers. Zo ontvangen beide doelgroepen de juiste e-mails.
Als technisch strateeg wordt ik om die reden graag betrokken bij de (marketing)strategie zodat ik advies kan geven over hoe we het technisch het beste kunnen inrichten. Het is dus geen ‘jij vraagt, ik draai’ principe. Ik denk strategisch mee voor een optimale inrichting.
Voordelen van taggen en segmenteren
De belangrijkste voordelen van tags en segmenten in ActiveCampaign:
1. Persoonlijkere communicatie
Het tijdperk van ‘one-size-fits-all’ e-mailmarketing is echt voorbij. Door contacten te taggen en te segmenteren, communiceer je veel gerichter en persoonlijker. E-mails zijn écht relevant voor de ontvanger. Dat zorgt voor een hogere betrokkenheid.
2. Meer verkopen
Een hogere relevantie en betrokkenheid, zorgt ervoor dat mensen sneller overgaan tot aankoop. Daarnaast kun je ook segmenteren op basis van hoe vaak iemand bijvoorbeeld 1 of meerdere salespages heeft bezocht, maar nooit heeft gekocht. Voor diegene start je een aparte e-mailfunnel om hen toch over te laten gaan tot verkoop. Schijnbaar is de interesse er namelijk wel. Dit hoef je dan niet meer handmatig in de gaten te houden.
3. Efficiëntere manier van marketing
Het is veel efficiënter doordat automatisch de juiste doelgroep, het juiste aanbod te zien krijgt. Per segment kan er bijvoorbeeld ook een andere prijsklasse gehanteerd worden van producten/diensten die je aanbied. De klantreis verbeterd.
4. Minder vaak in de spam
Minder mensen schrijven zich uit omdat de mails relevant zijn. Er wordt doorgeklikt en op e-mails gereageerd. Dit zorgt voor een lagere spamscore, waardoor jouw e-mails minder vaak in de spam terecht komen. Meer mensen lezen de e-mails en ook dat leid weer tot meer verkopen.
Hoe ik jou kan helpen bij ActiveCampaign
Ik kan je op verschillende manieren helpen met ActiveCampaign, Mailblue of één van de andere resellers:
- Ik denk strategisch mee over hoe ActiveCampaign zo slim mogelijk ingericht (en opgeschoond) kan worden.
- Ik richt het volledig voor je in als je net start
- Ik help je met het overzetten van de e-mailmarketing van je oude systeem naar ActiveCampaign
- Ik help je met het opschonen van ActiveCampaign en o.a. dit soort zaken slim in te richten
- Ik help met onderhoud aan ActiveCampaign
Naast ActiveCampaign komt er nog veel meer techniek kijken bij een (online) bedrijf. Daarom werk ik met all-in samenwerkingen. Op die manier haal je echt het meeste uit jouw bedrijf en zorg je ervoor dat de achterkant net zo stevig staat als de voorkant van het bedrijf.
Klik hier voor meer informatie over de all-in pakketten en plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.