Als technisch virtueel assistent heb ik al met verschillende e-mailmarketingsoftware gewerkt, maar ActiveCampaign (of Mailblue*) blijft favoriet! Dankzij de uitgebreide opties en mogelijkheden kun je jouw omzet flink verhogen en je bedrijf laten groeien. 

In dit artikel heb ik 9 redenen op een rij gezet waarom ActiveCampaign de beste e-mailmarketingsoftware is voor jouw bedrijf. 

Wil je dat processen soepel verlopen binnen jouw bedrijf, ook aan de achterkant? Dan is het in elk geval een geruststelling dat ActiveCampaign makkelijk te koppelen is aan WordPress en WooCommerce. Daardoor hoef je er geen tool zoals bijv. Zapier tussen te zetten. Dat bespaart extra handelingen en kosten. 

Heb jij jouw website ergens anders in gebouwd? Grote kans dat ActiveCampaign ook daar makkelijk aan te koppelen is. Besteed je de techniek rondom ActiveCampaign aan mij uit, dan zorg ik ervoor dat er voor de beste en voordeligste koppeling wordt gekozen. 

Wist je trouwens dat je ActiveCampaign met meer dan 870 apps en systemen kunt koppelen? 

2. Diverse automatiseringen staan al voor je klaar

Je hoeft niet alle e-mailmarketing automatiseringen zelf te verzinnen. ActiveCampaign heeft standaard al een aantal hele interessante automatiseringen voor jou klaargezet. Denk aan: 

  • Een Engagement Automatisering waarmee je ervoor zorgt dat alle actieve mensen op jouw lijst blijven staan en inactieve mensen verwijdert kunnen worden;
  • Een automatisering voor mensen die iets in het winkelwagentje hadden gedaan, maar niet hebben betaald; 
  • Remindermails voor jouw webinar; 
  • Automatiseringen voor cross-sells;
  • En nog veel meer! 
Automatiseringen in activecampaign

3. Aangepaste velden toevoegen per contactpersoon

ActiveCampaign heeft een aantal standaardvelden die ingevuld kunnen worden wanneer iemand zich inschrijft op jouw e-maillijst. Een andere mogelijkheid is om zelf aangepaste velden toe te voegen. Zo kun je uiteindelijk nog beter segmenteren (zie punt 4 hieronder). 

Je kunt leads bijvoorbeeld een aantal ja/nee vragen laten invullen en op basis daarvan kun je segmenteren. 

Of je kunt laten invullen wanneer ze bij een webinar aanwezig zijn geweest. 

Of juist wat op dit moment hun grootste bezwaar is. 

Op die manier kun je ontzettend goed inspelen op wat iemand nodig heeft en op welk moment.  

4. Krachtige segmentatie

In ActiveCampaign kun je ontzettend goed segmenteren waardoor mensen de juiste mails ontvangen en precies op het goede moment. Tenminste, wanneer hier strategisch over wordt nagedacht. 

De segmentatie kan gedaan worden op basis van tags, lijsten, hoe actief iemand is qua het openen van e-mails of op basis van de aangepaste velden. Door e-mails zo persoonlijk mogelijk te maken, wordt de betrokkenheid vergroot. Dat zorgt uiteindelijk weer voor meer resultaat. 

5. A/B testen met ActiveCampaign

Je kunt nog zo’n goede e-mailmarketingstrategie op gezet hebben. Uiteindelijk is het echt een kwestie van testen. Wanneer je alles één voor één moet testen, dan duurt dit lang en het is foutgevoelig. Bij ActiveCampaign is het mogelijk om A/B tests te draaien. Daardoor kun je bijvoorbeeld testen met 2 verschillende onderwerpregels of juist een andere CTA. De A/B tests geven jou inzicht in wat wel en niet werkt zodat je kunt focussen op wat wel werkt. 

A/B testen in activecampaign

6. SMS-marketing

Het klinkt misschien oldschool, SMS-marketing. Toch is het iets heel interessants om in te zetten. Doordat we niet meer zo vaak een SMSje krijgen is de open rate vele malen hoger dan bij een e-mail. 

Met ActiveCampaign kun jij SMS-marketing integreren in jouw marketingstrategie. Wie niet waagt, wie niet wint! Al veel bedrijven zetten het op dit moment succesvol in. 

7. Leadscoring 

ActiveCampaign biedt mogelijkheden omtrent leadscoring. Daarmee meet je de betrokkenheid en interesse van contacten. Dit is interessant omdat je bepaalde automatiseringen kunt laten starten wanneer iemand bijv. een bepaald aantal punten heeft behaald en dus heel erg betrokken en geïnteresseerd is. 

Een andere mogelijkheid is dat je diegene persoonlijk opvolgt of laat opvolgen door bijvoorbeeld te bellen of een berichtje te sturen op social media. Ga niet direct volle bak in de salesmodus, maar geef diegene nog net wat extra aandacht, kennis en inspiratie voordat je het aanbod doet. 

8. ActiveCampaign is responsive

Het klinkt heel vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. ActiveCampaign is responsive waardoor de e-mail er goed uitzien op alle apparaten. Dit is zeker niet bij alle e-mailmarketingsoftware het geval en wel zeer belangrijk. Vooral omdat steeds meer mensen op apparaten gebruiken met verschillende afmetingen. Denk aan telefoons in diverse maten, Ipads, laptops, extra grote beeldschermen, etc. 

9. Een overzichtelijk dashboard

ActiveCampaign heeft een overzichtelijk dashboard waardoor je in één oogopslag ziet: 

  • Hoeveel contactpersonen er op jouw mailinglijst staan 
  • Wie jouw topcontacten zijn 
  • Welke campagnes en automatiseringen er actief zijn 
  • Wat de recente activiteit is van contactpersonen 

Daarnaast kun je onder ‘rapporten’ nog meer informatie terugvinden over hoe jouw campagnes en automatiseringen presteren. Dit zorgt ervoor dat je jouw e-mailmarketing kunt blijven optimaliseren voor het beste resultaat. 

 

dashboard in activecamapign

ActiveCampaign voor jouw bedrijf

Wil jij graag met ActiveCampaign gaan werken? Maak direct gebruik van de proefperiode van 14 dagen en ga aan de slag met ActiveCampaign. 

Wil je liever niet zelf het wiel opnieuw uitvinden en urenlang video’s kijken op Youtube met uitleg over hoe je jouw automatiseringen en contacten overzet naar ActiveCampaign ? Ik neem met veel plezier de techniek rondom ActiveCampaign voor jou uit handen. Klik hier voor meer informatie en plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. 

 * Mailblue is de Nederlandse variant van ActiveCampaign en één van de grootste resellers.