Als ondernemer ontkom je er niet meer aan: e-mailmarketing. De meest bekende e-mailmarketingsystemen zijn toch wel ActiveCampaign (of de Nederlandse variant Mailblue) en Mailchimp. Maar wat is nu precies het verschil tussen ActiveCampaign en Mailchimp? En welke van de twee is de beste keuze voor jou?

Het belang van het juiste e-mailmarketingsysteem kiezen

Heb je nog geen e-mailmarketingsysteem? Dan is het extra belangrijk om meer tijd en aandacht te besteden aan het kiezen van het juiste e-mailmarketingsysteem. Wanneer je er eenmaal één gekozen hebt, wissel je namelijk niet zomaar. Je moet dan alles overzetten naar het nieuwe systeem. Denk aan de contacten, lay-outs van de e-mails, automatiseringen, etc. Wil je na het lezen van dit artikel toch overstappen? Dan help ik je hier graag mee. 

Kijk vooral wat voor jou belangrijk is als het gaat om een e-mailmarketingsysteem. Wat moet het allemaal kunnen? Hoeveel ga je het gebruiken? Maakt het uit of het Engels- of Nederlandstalige support is? Ik neem je mee in de verschillen tussen ActiveCampaign en Mailchimp zodat jij een weloverwogen keuze kan maken.

Taal

ActiveCampaign kan in het Engels of Nederlands gebruikt worden. Wil je ook Nederlandse support, dan is Mailblue de beste optie. Mailchimp daarentegen is alleen in het Engels te gebruiken. Is jouw Engels niet super goed, dan kan dat een struikelblok worden. Dit maakt de gebruiksvriendelijkheid een stuk minder fijn.

Gebruiksvriendelijkheid

De gebruiksvriendelijkheid is onder andere afhankelijkheid van jouw ervaring en wat jij zelf fijn vindt. ActiveCampaign heeft bijvoorbeeld meer dan 250 e-mailmarketingtemplates waaruit je kunt kiezen. Je hoeft dan alleen de teksten en beelden te wijzigen. Mailchimp biedt bij het gratis abonnement 100 e-mailmarketingtemplates aan. Het is natuurlijk ook mogelijk om jouw eigen e-mailmarketingtemplate samen te stellen. Dit kan zowel in ActiveCampaign als Mailchimp door blokken te slepen. Het ziet er alleen net iets anders uit.

een campagne maken in Mailchimp

Mailchimp

ActiveCampaign vs. Mailchimp, welk e-mailmarketingsysteem is de beste keuze? 1

activecampaign campagne maken

 

 

 

 

Spam

Met ActiveCampaign loop je minder risico om in de spam te belanden dan met Mailchimp. ActiveCampaign heeft alles zeer goed op orde wat betreft e-mail deliverability, oftewel hoe goed mails worden afgeleverd. Bij Mailchimp belanden e-mails toch vaker in de spam of in het mapje ‘reclame’ van Gmail in plaats van in het mapje ‘primair’.

Automatiseringen / funnels

Zowel in ActiveCampaign als in Mailchimp is het mogelijk om automatiseringen, ook wel funnels genoemd, te bouwen. Dat is een reeks e-mails die mensen op jouw e-maillijst krijgen wanneer ze bijvoorbeeld een weggever hebben aangevraagd. ActiveCampaign komt qua mogelijkheden duidelijk als winnaar uit de bus. Er zijn veel meer starttriggers mogelijk, dus redenen waarom een automatisering start en ook in de automatisering zelf zitten veel meer mogelijkheden om de juiste e-mails bij de juiste mensen te krijgen.

ActiveCampaign helpt ook om het overzicht te bewaken door middel van de ‘automatiseringskaart’. Hiermee kun je precies zien welke andere automatiseringen er getriggerd worden en/of voor welke automatiseringen iemand uitgeschreven wordt. Hierdoor hoef je niet al jouw automatiseringen langs te lopen en is de kans op fouten vele malen kleiner. Deze functie is alleen beschikbaar voor Plus, Professional en Enterprise.

Automatiseringskaart ActiveCampaign

A/B testen

ActiveCampaign en Mailchimp bieden allebei de mogelijkheid om een A/B test en splittesten toe te voegen aan jouw e-mailmarketing. In Mailchimp zijn de opties beperkter dan in ActiveCampaign. Je kunt alleen splitten op basis van een percentage. 50% gaat naar versie A en 50% naar versie B. Je kunt hier zelf niet bepaalde condities aan toevoegen. A/B testen is alleen mogelijk met een betaald account.

Kijken we naar ActiveCampaign, dan zijn er veel meer mogelijkheden. Je kunt op basis van een percentage splittesten, maar je kunt er ook voor kiezen om te splittesten op basis van bepaalde dagen of totdat je een bepaald aantal contacten hebt bereikt die een aankoop hebben gedaan. Houdt er rekening mee dat A/B testen in automatiseringen alleen beschikbaar is voor Plus, Professional en Enterprise abonnementen.

Contacten segmenteren

Het wordt steeds belangrijker om de juiste e-mails naar jouw contacten te sturen. Niet alleen omdat dit fijner is voor hen, maar ook omdat de e-mails anders sneller in de spam terecht komen. Mailchimp en ActiveCampaign bieden beiden de mogelijkheid om contacten te segmenteren.

In ActiveCampaign kun je contacten een tag meegeven of aangepaste, eigen velden toevoegen. Denk bijv. aan de datum van een webinarinschrijving, een datum van aankoop, etc. Op basis van deze informatie kun je contacten segmenteren en de juiste e-mails sturen.

In Mailchimp kun je contacten wel een tag meegeven en op basis daarvan segmenteren, maar het is niet mogelijk om eigen, aangepaste velden toe te voegen. Stel dat jij in Mailchimp een contact, op basis van de tags, op 2 lijsten hebt staan, dan wordt dat door Mailchimp als 2 contacten geteld in plaats van 1 zoals bij ActiveCampaign. Het aantal contacten op jouw lijst kan daardoor snel toenemen waardoor je (meer) moet betalen.

Landingspagina’s en inschrijfformulieren

Bij ActiveCampaign en Mailchimp is het mogelijk om landingspagina’s in het e-mailmarketingsysteem zelf te maken. Bij ActiveCampaign gaat dit net wat makkelijker en worden er respsonsive designs aangeboden. Dat wil zeggen dat een landingspagina en inschrijfformulier zowel op mobiele telefoons als laptops goed weergegeven wordt. Bij Mailchimp is dat niet het geval en moet je zelf in de gaten houden of het op alle apparaten goed wordt weergegeven. Dit maakt het lastiger om in Mailchimp een landingspagina en/of inschrijfformulier te ontwerpen.

CRM & Sales

ActiveCampaign is ook te gebruiken als CRM systeem waarin jouw klantgegevens en belangrijke informatie van klanten bewaard kunnen worden. Deze informatie kan vervolgens weer voor de sales worden gebruikt waardoor de kans op verkopen groter is. ActiveCampaign is daarmee meer dan alleen een e-mailmarketingsysteem. In Mailchimp zit geen mogelijkheid tot een CRM systeem.

De investering

Last but not least, de investering. Mailchimp is in principe gratis te gebruiken. Het maximum aantal e-mails dat je dan per maand kan sturen is 1.000. Daarnaast krijg je alleen in de eerste 30 dagen support vanuit Mailchimp. Wil je toch graag net wat meer mogelijkiheden, dan betaal je €11,96 per maand en krijg je de eerste maand gratis. Je kunt dan 5.000 e-mails per maand sturen en krijgt 24/7 e-mail support (Let op: Dit is Engelstalige support). Hier vind je meer informatie over de verschillende abonnementen van Mailchimp.

ActiveCampaign is 14 dagen gratis te proberen. Daarna betaal je op basis van het aantal contacten dat op jouw mailinglijst staat. Daarnaast kun je ook nog 30% besparen door per jaar te betalen in plaats van per maand. Tot 500 contacten betaal je €15 per maand voor het Lite abonnement. Je krijgt dan ook 24/7 e-mail, chat en telefonisch support. Wanneer je jouw ActiveCampaign account hier aanvraagt, is deze support Nederlandstalig.

Conclusie

Wanneer je net start als ondernemer voelt het misschien fijner om voor Mailchimp te kiezen omdat je dit in het begin gratis kan gebruiken. Wil je uiteindelijk meer dan alleen af en toe een losse nieuwsbrief sturen en echt alles uit e-mailmarketing te halen wat erin zit? Dan raad ik je aan om voor ActiveCampaign te kiezen. Het vraagt misschien om een kleine investering, maar het wordt een grotere investering wanneer je na een tijdje alles van Mailchimp wilt overzetten naar ActiveCampaign. De kans dat je overstapt op een later moment is graag aangezien ActiveCampaign veel meer mogelijkheden biedt. Daarnaast is het Nederlandstalig met Nederlandstalige support, waardoor je altijd makkelijk en snel contact kunt opnemen. Bij Mailchimp moet je alles opzoeken in het Engels en is ook de support Engelstalig.